Kroelen met krokodillen. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Marlene - WaarBenJij.nu Kroelen met krokodillen. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Marlene - WaarBenJij.nu

Kroelen met krokodillen.

Blijf op de hoogte en volg Marlene

27 Maart 2017 | Ghana, Tamale

Dag lieve mensen,

Sorry voor het lange wachten, maar de tijd gaat zò ontzettend snel, dat ik steeds vergeet om al mijn avonturen op te schrijven. De afgelopen weken is er weer veel gebeurd. In het weekend van 12 maart ben ik samen met Eline en Tiana naar de kerk geweest, hier was ik al vaker geweest. Priscilla van Microkredieten zingt hier in het koor. Het zijn zulke bijzondere diensten, echt leuk om dit mee te mogen vieren. Het werk in de kliniek, kids active en Judah Mahama gaat gewoon door. De dagen vliegen voorbij..

Vorige week heb ik de kliniek een gift gegeven en ze zijn meteen aan de slag gegaan. Het hoofd van de kliniek wilde het persé af hebben, voordat ik naar huis zou gaan. Binnen 7 dagen hebben ze de dus de volledige kliniek verbouwd. Het dak is gerepareerd, er is weer stromend water, nieuwe kasten, de kliniek is van binnen en buiten geverfd, de ruimte aan de achterkant is dichtgemaakt, zodat dit betrokken kan worden bij de verloskamer. Kortom, er is een hoop gebeurd. Het is wel lekker op z’n Ghanees gegaan, maar ja het ziet er echt zoveel beter uit! Echt tof!
Vanmorgen heb ik geholpen met schoonmaken, want dat was wel nodig! Het duurt wel even voordat ze hier een beetje op gang zijn..haha. Ik liep alleen maar onrustig heen en weer, om te zoeken naar schoonmaakmiddelen. Maar ik moest maar gaan zitten en even wachten. Haha, nou dat lukte me niet. Dus na een uurtje gingen er eindelijk meer collega’s helpen en hebben we onwijs veel kapotte en oude spullen naar buiten gebracht. De kamers zijn redelijk geordend, de spullen hebben een betere plek gekregen, en het is redelijk schoon ;-) Ja, het was niet helemaal naar mijn zin, maar ach.. dat moet ik maar een beetje loslaten ;-) Ze zijn ontzettend dankbaar, en ik ben ontzettend dankbaar voor alle giften vanuit Nederland!


18 maart hadden we een bruiloft van de beste vriend van Sylvester.. in de weken ervoor hadden we al een jurk laten maken met een speciale stof die alle gasten op de bruiloft zouden dragen. We zijn op de fiets naar Eline en Tiana gegaan en hebben ons daar omgekleed. Wel grappig, want in Nederland zou je eerst naar de kapper gaan en jezelf mooi opmaken.. maar hier leef je heerlijk zonder spiegel. Ik weet ’s ochtends ook nooit hoe ik er eigenlijk uit zie.. en ik kan je vertellen, het is heerlijk!
Toen we ons in de jurk hadden gehesen konden we op weg naar de bruiloft.. dit was in een kerk vlakbij. Helaas was er deze morgen lightoff, dus dat betekende geen fan! Het was dus best wel heel erg warm in de kerk, hahaha. Dus lekker wapperen met papiertjes. Rond 10 uur begon eindelijk de dienst, wat eigenlijk 09:00 uur zou zijn. Lekker Ghanees ;-)
Er werd veel gedanst en gezongen, en wij hadden ook een liedje geoefend. We hadden een dansje verzonnen op het liedje: I think I wanna marry you, van Bruno Mars. Maar we waren best wel zenuwachtig, want zouden ze het wel leuk vinden? Konden we dit wel doen in de kerk? Maar we konden er niet meer onderuit, want we werden naar voren geroepen. Daar stonden we dan, 4 salaminga’s op een rij!
Maar toen het lied werd afgespeeld en de eerste bewegingen waren gedaan, begon iedereen mee te zingen en te lachen! Geslaagd dus! Ze vonden het onwijs leuk en wij hebben ook echt genoten! Wat een belevenis zeg! Echt heerlijk! Na de bruiloft zijn we een hapje gaan eten bij Wooden, even uitpuffen.

We hebben het nog steeds ontzettend naar ons zin met elkaar, we zijn een hechte club. We vullen elkaar perfect aan, en ik zou niet weten wat ik zonder mijn 3 salaminga’s zou moeten. Als ik met Cleo op stap ben, dan gebeuren er altijd hilarische dingen. Pas geleden moesten we naar de bank, maar we hadden een andere route genomen. En toen waren we verdwaald! Hahah, maar we konden wel weer een leuke vlog opnemen! Vorige week zijn we 3x naar town geweest, omdat de I-phone van Cleo stuk was gegaan. Maar deze kerel kon hem wel even maken, nou dat was dus niet helemaal waar. Na 3x waren we het wel zat, en wilde we het geld terug. Maar dit ging natuurlijk niet vanzelf.. Uiteindelijk heeft Bash het voor elkaar gekregen en heeft ze een deel teruggekregen.
De mensen hier vinden dat we ook altijd te luidruchtig zijn in de yellow yellow, haha, we houden gewoon graag van liedjes zingen ;-)

Vorige week heeft het ook al 2 keer geregend ’s nachts.. echt heerlijk! Het ging heel hard, soms dacht ik dat het hele dak naar beneden kwam zetten, maar dit viel mee! Heb wel even lekker buiten gestaan en de regendans gedaan!

Afgelopen woensdag ben ik met Jacklynn ( 1 van mijn collega’s in de kliniek) ben ik naar een compound geweest hier in Melshegu. Hier hebben we de moeder-baby dag gehouden. Improviseren was wel nodig, want de baby’s moesten wel gewogen worden. Dus er werd een touw om een tak gegooid en zo konden de baby’s op een makkelijke manier gewogen worden! We zaten onder een boom en hier hebben we gewoon ons werk gedaan, echt tof om te mogen doen! Ik heb écht een leuke band met de mensen in de kliniek, ze zijn zo leuk en gezellig! Het is elke keer een feestje om daar te mogen zijn.

Vrijdag heb ik even opruiming gehouden in de first aid van de Kids Active school. Er waren ontzettend veel materialen wat niet gebruikt werd, maar wat dus eigenlijk in een ziekenhuis hoort. Al deze spullen heb ik in tassen gedaan en deze ga ik samen met Sylvester naar een ziekenhuis hier in de buurt brengen. Hier werken alleen maar vrijwilligers, dus zij kunnen deze spullen erg goed gebruiken!

Ook zijn er afgelopen week 3 nieuwe vrijwilligers bijgekomen, en dat is gezellig! Wel even wennen, want de club van vier is nu een club van 7 geworden! Maar dat komt vast goed!

Zaterdag zijn we op avontuur gegaan, we zijn namelijk naar de krokodillen in Paga geweest. Dit is helemaal bovenin Ghana. 3 uurtjes trotro, en er moest natuurlijk wel iets mis gaan, daar konden we op wachten. Haha, als wij op stap gaan, dan gebeurt er altijd wel iets! De trotro zat al snel vol en konden we na 10 minuten al vertrekken. Wij waren helemaal gelukkig, maar na 5 minuten stopte de trotro en hadden we autopech.. Dit moesten we natuurlijk even vastleggen! Maar al snel kwam er een nieuwe trotro en waren we om half 10 in Bolga. Hier hebben we een taxi gepakt en zijn we richting de krokodillen gegaan. Eerst werden we op een klein terrein gebracht, en we werden van te voren al gewaarschuwd voor een klein dik mannetje met een hoedje.. en wie kwamen we daar tegen? Een klein dik mannetje met een hoedje! We keken elkaar aan.. is dit hem? Want hij wilde een rondleiding geven, maar uiteindelijk zou je dan niets zien en werd je flink opgelicht, maar gelukkig hebben we dit niet gedaan.
Toen we aankwamen bij de krokodillen moesten we betalen voor een kip, maar omdat we niet Ghanees waren mochten we het dubbele betalen! Dacht dat ik al aardig bruin was geworden, maar dit telde helaas niet ;-)

Het was een heel mooie plas, en we zagen al snel een groepje mensen bij de krokodillen staan. We werden geroepen en moesten naar de krokodillen toe lopen. We waren best wel zenuwachtig, en ik mocht als 1e naast de krokodil zitten! Ja, dat was een feestje hoor! Vooral toen er een krokodil achter mij het water uit kwam.. HALLOOOOOO krokodil, ik ben weg!
Maar hij werd terug het water in gestuurd, naja met stenen ;/
Na de nodige foto’s kreeg de krokodil een kip en ging hij weer terug het water in.. Het was aan de ene kant heel bizar en spannend, maar aan de andere kant voelde het niet oké dat je gewoon naast een gevaarlijke krokodil zit. Het voelde niet natuurlijk ofzo.. Maar goed, ze worden niet gedrogeerd.
Na de fotosessie met de krokodillen hebben we een drankje gedaan en achter een betonnen muurtje geplast, en dit ging goed man! Dus ik ben helemaal klaar voor de compound van volgende week!
We wilde ook nog het slavendorp bezoeken, maar er was geen tijd en we werden dik afgezet door onze taxichauffeur, we moesten het dubbele betalen als we daar ook nog heen wilde. Dus toen maar weer terug naar het taxistation. En hier werden we opnieuw afgezet, want hij wilde het dubbele. Terwijl we 10x hadden gevraagd of dat bedrag voor de heen én terugweg was.. Maar niet dus. We lieten ons niet kennen en werden ook boos. Maar toen er steeds meer vrienden bij kwamen staan, hebben we toch maar het bedrag betaald en zijn we weggelopen.. Wat een vervelende kerel zeg! Gewoon om het feit dat hij zò aan het liegen was, daar hou ik echt niet van. Maar goed we hadden weer een spannend avontuur achter de rug.
’s Avonds heb ik met Cleo, Eline en Tiane bij Wooden gegeten. We hebben een mega leuke avond gehad. Lekkere cocktails gedronken en liedjes gezongen. 1 van de serveerders vroeg waarom we zo blij waren. Dus ik floepte er uit dat ik jarig was! Nou, dit werd best wel serieus genomen. Want ik kreeg een cakeje met vuurwerk en er werd voor me gezongen! Hahaha, we hadden het echt leuk. We moesten gewoon huilen van geluk. Wat een toffe mensen zijn dit toch, en wat ga ik ze missen zeg!

Zondag heb ik rustig mijn wasje gedaan en ben daarna naar de lodge gegaan, hier hebben we een rustig middagje gehad. ’s Avonds gezellig gedaan met mijn familie. We vinden het allemaal bizar dat ik nog maar 1 weekje zal verblijven, de tijd gaat ontzettend snel.. niet normaal! Mijn moeder zei ook al dat het voelde alsof ik gister binnen kwam lopen.. Maar dat is ook een goed teken!

Mijn laatste week bij mijn gezin is ingegaan en volgende week zal ik een week in de compound verblijven met Cleo.. daarna een paar daagjes in de lodge en dan komt Mattanja! Voor je het weet ben ik alweer in Nederland. Maar ik ga nog even genieten hier! ;-)

Liefs!

  • 27 Maart 2017 - 21:14

    Sijnie:

    Weer een mooi verslag geschreven. Weer veel beleefd.Ben benieuwd hoe het logeren volgende week is.Geniet nog maar van de laatste weken. Groeten ma.

  • 28 Maart 2017 - 22:35

    Rianne:

    Weer een heerlijk verslag Marlene. Ik geniet met je mee.
    Nog veel plezier met de laatste weken. Hoop je weer te zien bij Rivas
    Groetjes Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlene

Hee allemaal, vanaf 7 januari zal ik te vinden zijn in Ghana. Hier zal ik gedurende 4 maanden als zuster aan het werk zijn! Ben je nieuwsgierig naar mijn avonturen? Klik dan snel door naar reisverslagen.. Groetjes Marlene

Actief sinds 14 Nov. 2016
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 103187

Voorgaande reizen:

06 Januari 2017 - 22 April 2017

Van Ottoland naar Ghana

Landen bezocht: